
Ši medžiaga jau tris dešimtmečius užtikrina didesnį saugumą ir
tvarumą keliuose
·
1994 m. „Continental“ pirmą kartą suodžius
pakeitė silicio dvideginiu;
·
Gumos mišinyje esanti silika tapo padangų
technologijų revoliucija;
·
Silikos gamyba iš ryžių lukštų yra tvaresnė nei
naudojant įprastas medžiagas.
Hanoveris (Vokietija),
2025 m. kovo mėn. Prieš trisdešimt metų „Continental“
pirmą kartą padangų gamybai panaudojo silicio dvideginį, dar kitaip žinomą kaip
silika. Šis protektoriaus gumos mišinio užpildas iš esmės pakeitė saugumo ir
energijos naudojimo efektyvumo savybes. Buvo gerokai sumažintas pasipriešinimas
riedėjimui, o nuo tada stabdymo kelias sutrumpėjo beveik 50 procentų. Pasiekti
tokį įspūdingą progresą leido ypatingos silikos savybės, leidžiančios sudaryti
chemines jungtis su gumos polimerais.
Vulkanizuojant padangas, kada jos įgauna savo įprastą formą,
silika su kitais komponentais sukuria labai tvirtą gumos molekulių jungtį. Taip
gaunama itin elastinga padanga, pasižyminti puikiomis saugumo savybėmis.
Šiandien silika praktiškai pakeitė padangų protektoriaus gamyboje naudotus
suodžius ir tapo nepakeičiamu komponentu beveik visose automobilių ir motociklų
padangose. Be to, jos gamyba tampa vis tvaresnė: pavyzdžiui, šiandien
„Continental“ jau naudoja ypač tvarią siliką, pagamintą iš ryžių lukštų pelenų.
„Gumos mišinyje esanti silika tapo padangų
technologijų revoliucija, kuri leido beveik perpus sumažinti stabdymo kelią ant
šlapios kelio dangos. Tai ir šiandien vis dar yra didžiulis saugumo privalumas“,
– sako prof. Burkhardas Wiesas. Paskutiniojo dešimtmečio viduryje jis buvo tarp
tų „Continental“ inžinierių, kurie kūrė pirmąsias padangas su silika. Šiandien
prof. Wiesas vadovauja Taikomųjų tyrimų ir inovacijų skyriui. „Silikos
junginiai yra naudingi ir tausojant aplinką, nes sumažina padangų pasipriešinimą
riedėjimui. O tai reiškia, kad vidaus degimo varikliai naudoja mažiau degalų,
šiuolaikiniai elektromobiliai nuvažiuoja didesnį atstumą“, – pastebi Burkhardas
Wiesas.
Paskutiniojo dešimtmečio viduryje debiutavo pirmosios
serijinės padangos su silika
Silika naudojama kaip užpildas daugelyje pramonės
šakų. Pavyzdžiui, statyboje ji naudojama betono ir plytų gamyboje. Ši medžiaga
dažniausiai išgaunama iš kvarcinio smėlio, tačiau toks kristalizuotas silicio
dvideginis netinkamas naudoti padangų gamyboje, tad vietoj jo naudojama
specialiai paruošta taip vadinama amorfinė silika.
Pirmieji bandymai keliuose 1994 metais, naudojant
naują užpildą padangų mišiniuose, atskleidė, kad, palyginti su suodžiais, žymiai
pagerėjo stabdymas ant šlapios kelio dangos ir pasipriešinimas riedėjimui. Po
metų „Continental“ pirmą kartą panaudojo siliką serijinėse „ContiEcoContact CP“
padangose, o 1996 m. buvo pristatytos „ContiWinterContact TS 770“ – pirmosios
žieminės padangos, kurių gumos mišinyje naudojama silika. „Kartu su pasyvia
saugumo įranga, tokia kaip saugos diržai ar ABS sistema, silikos naudojimas
padangose padėjo gerokai sumažinti aukų skaičių keliuose“, – sako prof. Wiesas.
Didesnis tvarumas naudojant siliką, pagamintą iš ryžių
lukštų pelenų
„Continental“ padangas kuriantys inžinieriai nuolatos siekia, kad padangos būtų saugesnės ir tvaresnės, ir visada pasižymėtų dar geresnėmis savybėmis. Pavyzdžiui, tiriamos tvaresnės silikos alternatyvos, pasižyminčios panašiomis eksploatacinėmis ir saugos savybėmis – tam itin tinkami pasirodė ryžių lukštai. Ši augalinė medžiaga yra šalutinis ryžių gamybos produktas, netinkamas naudoti maistui ar pašarams. Silicio dvideginio gamyba iš ryžių lukštų pelenų yra tvaresnė nei naudojant įprastas, tokias kaip kvarcinis smėlis, medžiagas. Tokia silika iš ryžių lukštų pelenų jau naudojama iki šiol tvariausiose „Continental“ gamybos padangose „UltraContact NXT“.