„Continental“
apklausa atskleidžia vairuotojų nuomonę apie privalomą sveikatos tikrinimą
·
Du trečdaliai
vairuotojų Vokietijoje palaiko privalomus sveikatos tikrinimus;
·
Vyresni
respondentai rečiau sutinka dėl tokios prievolės;
·
Naujos
automobilių technologijos didina eismo saugumą.
Hanoveris (Vokietija), 2024 m. gegužės mėn. Beveik du trečdaliai
vairuotojų Vokietijoje mano, kad reguliarūs sveikatos patikrinimai yra geriausias būdas nustatyti ar žmogus gali
vairuoti. Šie duomenys gauti išanalizavus 2 000 respondentų apklausos, kurią
„Continental“ vardu atliko rinkos tyrimų ir duomenų analizės įmonė „YouGov“,
rezultatus. Tačiau išvados atskleidžia ir tai, kad kuo vyresni
respondentai, tuo jie mažiau sutinka su šiuo teiginiu. Nors 75 procentai
18–29 metų amžiaus žmonių pritaria tokiam siūlymui, tik maždaug pusė vyresnių
nei 70 metų vairuotojų laikosi tos pačios nuomonės. Kartų kontrastas dar labiau
išryškėja sprendžiant ar vairuotojo pažymėjimai 70 metų ir vyresniems asmenims
turėtų galioti ribotą laiką ir būti pratęsiami tik tada, kai asmuo praeina
sveikatos patikrinimą.
Daugumai svarbiausia saugumas ir
laisvė vairuoti
Remiantis tyrimo rezultatais,
saugumas ir laisvė vairuoti yra ypač svarbūs veiksniai didžiajai respondentų daliai,
ypač 70 metų ir vyresniems vairuotojams. Kadangi ateityje Europoje ši
demografinė grupė tik didės, augs ir rizika kurią vyresnio amžiaus vairuotojai
kelia kitiems eismo dalyviams dėl su amžiumi susijusių veiksnių. Federalinės
statistikos tarnybos duomenimis, 2022 m. Vokietijoje maždaug 37 procentai
žuvusiųjų keliuose buvo vyresni nei 65 metų amžiaus, nors ši amžiaus grupė
sudaro tik 22 procentus visų gyventojų. Be to, statistika rodo, kad ypač rimtas
avarijas dažniau sukelia vyresni vairuotojai.
Demografinė tendencija kelia
diskusijas
Reaguodama į šią demografinę
tendenciją, Europos Komisija ketina imtis veiksmų. Pavyzdžiui, 2023 m. buvo
pasiūlyta, kad 70 metų sulaukę vairuotojai kas penkerius metus turėtų tikrintis
sveikatą. Bet po diskusijų galiausiai buvo nepritarta privalomiems
medicininiams patikrinimams visose Europos Sąjungos šalyse ir narės gali pačios
spręsti ar tokie sveikatos patikrinimai yra būtini. Pavyzdžiui, Vokietijoje
nenumatomas privalomas sveikatos tikrinimas, tačiau kitose Europos šalyse, tarp
jų ir Lietuvoje, vairuotojai turi reguliariai tikrintis sveikatą. Ispanijoje 65
metų ir vyresniems vairuotojams vairuotojo pažymėjimas turi būti atnaujinamas
kas penkerius metus. Danijoje pagal įstatymus 75 metų ir vyresniems asmenims,
norintiems atnaujinti vairuotojo pažymėjimą, reikalaujama medicininės pažymos,
sulaukus 80 metų naujas prašymas turi būti pateikiamas kasmet. Vairuotojo
pažymėjimas Italijoje nuo 50 metų turi būti atnaujinamas kas penkerius metus,
nuo 70 – kas trejus, o nuo 80 – kas dvejus metus, taip pat atliekant ir
medicininę apžiūrą.
Lietuvoje lengvųjų automobilių
vairuotojams iki 55 metų amžiaus medicininė pažyma galioja 10 metų (tiek laiko
galioja ir vairuotojo pažymėjimas). 56–69 metų vairuotojams sveikatos pažyma
galioja 5 metus, nuo 70 iki 79 metų sveikatą būtina tikrintis kas dvejus metus,
o nuo 80 metų – kasmet. Krovininio ir keleivinio transporto vairuotojų
medicininė pažyma galioja 2 metus, vyresni nei 80 metų vairuotojai sveikatą
turi tikrintis kasmet.
Naujos
automobilių technologijos didina saugumą
Visuotinai pripažįstama, kad pažangios vairuotojo pagalbinės sistemos užtikrina
saugesnį vairavimą ir kasdien yra vis svarbesnės. Be to, dar daugiau šių
sistemų Europos Sąjungoje parduodamuose automobiliuose taps privalomos nuo 2024
m. liepos mėn. Daugumos apklaustų respondentų teigimu, pažangios vairuotojo
pagalbinės sistemos leidžia jaustis saugiau vairuojant. Visose amžiaus grupėse
atbulinės eigos kameros pagalba vertinama geriausiai (40 proc.), pagalbines
posūkių ir avarinio stabdymo sistemas teigiamai vertina 32 proc., adaptyvią
greičio palaikymo sistemą – 31 proc., statymo pagalbą – 29 proc., važiavimo
eismo juosta palaikymą ir automatinį šviesų perjungimą – 28 proc. respondentų.
Įdomu, kad naujesnių automobilių (pagamintų 2021 m. ar vėliau) vairuotojai
pažangias pagalbines sistemas vertina labiau nei senesnių mašinų savininkai. Atbulinės
eigos kameros įvertinimo rodikliai skiriasi nuo 65 iki 44 procentų, pagalbinių
posūkio sistemų – nuo 46 iki 33 procentų, avarinio stabdymo – nuo 53 iki 31
procento. Tai rodo, kad pažangių vairuotojo pagalbinių sistemų naudojimas turi
teigiamą įtaką jų vertinimui arba kuo naujesnis automobilis, tuo didesnė
tikimybė, kad jo vairuotojas sutiks su pažangių pagalbos sistemų įtaka
saugumui.
Eismo įvykių statistika rodo, kad
vyresnio amžiaus vairuotojų vertinamos pagalbinės sistemos leidžia sumažinti
šios grupės riziką, eliminuojant priežastis, dėl kurių dažniausiai įvyksta
nelaimingi atsitikimai, prie vairo esant vyresnio amžiaus vairuotojui –
pavyzdžiui, sukant, važiuojant atgaline eiga, užvedant automobilį, stabdant ar laikantis
atstumo.
Pagrindiniai veiksniai verčiantys
vairuotojus jaustis neužtikrintai
Apklausos rezultatai taip pat
atskleidžia, kad visose amžiaus grupėse daugiausiai vairuotojų neužtikrintai
jaučiasi esant blogoms oro sąlygoms (50 proc.), kitų eismo dalyvių veiksmai (49
proc.) ir blogas matomumas (48 proc.). 70 metų ir vyresnių respondentų grupė
taip pat labiau nei vidutiniškai (42 proc.) nerimauja dėl vairavimo naktį – tam
įtakos turi prastėjantis senjorų regėjimas.
„Continental“ yra vienas
pirmaujančių pažangių vairuotojo pagalbinių sistemų tiekėjų
Visų eismo dalyvių saugumas yra didžiausias „Continental“ prioritetas kuriant ir į gamybą diegiant naujas technologijas. Čia vis svarbesnį vaidmenį atlieka pažangios vairuotojo pagalbinės sistemos. Šioje srityje „Continental“ turi dešimtmečiais kauptą patirtį ir ją aktyviai išnaudoja pristatant naujas technologijas. Jutikliai, programinė įranga ir išmanusis ryšys yra pažangių vairuotojo pagalbinių sistemų pagrindas. „Continental“ pradėjo kurti šias sistemas daugiau nei prieš 20 metų ir šiandien yra vienas pirmaujančių šios įrangos tiekėjų pasaulyje. Vien 2023 metais „Continental“ pagamino daugiau nei 39 milijonus kamerų ir radarų bei lazerinių jutiklių, skirtų pagalbinėms ir automatizuotoms vairavimo funkcijoms.